torsdag 29 oktober 2009

Ansvar

Man ska vara ansvarsfull. Men om något går fel, och det undras VEM som är ansvarig, vill ingen vara det. Ju mer ansvar man har, ju mindre får man gjort? Beror på vad man har ansvar för. Jag vet inte vad jag har ansvar för. Jag vet att jag ansvarar för mina handlingar.

Men. Jag har också ansvar för mig själv. Problemet är att jag just nu inte vet vad jag vill göra med mitt liv. Det finns naturligtvis en grundplan. Men vissa detaljer är aningen diffusa. Vissa är dock helt självklara, även om jag har velat en längre tid och slutligen bestämt mig.

Har även insett att jag är ansvarig för min egen hälsa, både fysisk och mental. Ett ansvar jag ignorerat totalt hittills. Det ska det bli ändring på.

Jag vet att jag kan upplevas som ganska märklig i vardagssituationer. Ömsom glad, ömsom arg och lättirriterad. Det beror på att mitt humör svänger fram och tillbaka, i takt med hur jag mår. På sista tiden har jag inte mått så bra, men ändå försökt att vara glad, men när energin tagit slut så har jag inte kunnat låtsas utan blivit tvär och irriterad på allt och alla.

Jag har bestämt mig för att börja påverka mitt liv, påverka det i den riktning JAG bestämmer, inte bara det låta flyta förbi utan mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar